Asiatisk veggomat


Detta är den godaste rätten hela min familj vet! Den är nyttig och snabblagad(ca 15 min) - kan inte bli bättre.
Detta behöver du:
3 ägg
2 tomater
lite gräslök eller purjolök(kan vara utan också, men blir inte lika gott och fint)
matolja
eventuellt vatten (om tomaterna inte är vattniga)
Salt
socker.

Så här gör du:
Vispa ägg och lite salt, ca 2 kryddmått, i en skål. Hacka gräslöken och häll i lite(inte allt). Häll i olja och gör äggröra i stekpannan. När det börjar bli lite gyllenbrun färg här och var, tar du och häller över allt tillbaka i skålen.

Sänk värmen till mellanvarmt och lägg i gräslök/purjolök och de färdigskurna tomatbitarna, se till att få med så mycket av saften som möjligt. Häll i 1-2 kryddmått salt och lika mycket socker, blanda och häll i eventuellt en matsked vatten. Var noga med att inte späda med för mycket vatten eftersom smaken försvinner lite. Lägg på locket och låt sjuda i ca 4 minuter.

Häll i äggröran och stäng av värmen, låt stanna kvar en stund i pannan och lägg i en skål. Enkelt och gott! Här har du en av mina favoriträtter.

Kommentarer
Postat av: Mandragora

Den här rätten verkar ju jättegod! Den måste jag prova snart! Nya recept är alltid välkommet. I kväll äter vi en riktig favorit här hemma. Vi kallar den thailändsk räkrätt (fast jag äter den utan räkor). Den består av nästan ingenting och är snabblagad och makalöst god.



Apropå menskoppen. Det finns en video som förklarar bra tycker jag. Men framför allt måste man öva. Det kan ta tid att få in tekniken. Jag får inte in min när den är torr utan jag blöter ned den med lite vatten. Då slinker den in.

O-X9EQfRw" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=HO-X9EQfRw

2009-06-07 @ 19:17:58
URL: http://shakti.blogg.se/

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0