Mina första dagar på ABBs sustainable talent program

Vad är ABB för ett företag? Vad gör de egentligen? Vad är det för människor som jobbar där egentligen? - Dessa är bara några av frågorna som kretsade kring mitt huvud innan jag klev av tåget i Västerås, en grå industristad..tyckte jag när jag först skymtade massa betongbyggnader.
 
Men hur fel kunde jag ha när alla mina fördomar slogs av trevliga pratglada människor som var djupt passionerade i sina jobb. Jag fick ett ganska enkelt svar av vad ABB gör vilket kan sammanfattas med allt som finns bakom de två hålen i eluttaget. Det är alltså energisystem men även maskiner och system för tillverkning av industriella produkter som mobiler och bilar.
 

Det roligaste vi fick göra under besöket var bland annat att få uppleva nya uppfinningar där vi bland annat fick testa att styra två skärmar med hjälp av enbart ögonen villket var döhäftigt! Det fanns knäppa saker som appar som visade hur hett kaffet var och när det lämpar sig att dricka den. Vi fick även se en cool robot som ni kan kolla på nedan.
 
 
Jag tycker faktiskt att den är riktigt sexig..när vi var på ABB fick vi gå fram och känna på den...okej, nu lät det väldigt fel. Men den är mycket mjukare än man kan tro eftersom den är gjord för att kunna jobba bredvid människor. Den ska se snäll ut och det tycker jag faktiskt att de har lyckats med. Designern kommer från Konstfack i Stockholm och roboten kom faktiskt på andra plats i red dot award bland 3,536 projekt från 54 länder. Den kommer att kunna ersätta människor i standardiseringsarbete som involverar mycket pill. Roboten kommer nog att underlätta mycket i framtiden...bland annat kanske den kan hjälpa mig att diska?
 
Sammanfattningsvis känner jag mig helt upprymd av alla intryck jag fått av ABB och alla nya vänner jag fått. Jag blir så inspirerad av de extremt drivna människor jag har träffat och får gåshud när jag får den här "Wow-känslan" och då känner jag bara hur den lilla tekniknörden inom mig lever ut.
 
Efter en runda i stan igårkväll med bland annat en afterwork på sky-baren i Västerås, så fick jag ändå ett väldigt fint intryck av staden. Det finns ju ändå ganska mycket natur!
 
Okej, så det här blev ett ganska långt inlägg. Men jag kände mig bara tvungen att få rabbla ur mig allt. Jag är ju trots allt en tekniknörd med ett rosa hjärta.

Kommentarer

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0