Zhouzhuang

I helgen var vi i Zhouzhuang, Kinas första och säkert också vackraste vattenby. Enligt mig så är det Kinas svar på Italiens Venedig. Jag och Amelie åkte dit med några vänner. En av tjejerna, Grace har guidat i byn tidigare och kände till nästan alla historier bakom sevärdigheterna vilket gjorde vår resa extra intressant och minnesvärd.
 
 
Båtturen på morgonen är nog ett av det mysigaste jag har varit med om. Det var så stillsamt och enkelt. Luften var sval och ren, det var inte alls mycket folk och damen som paddlade åt oss sjöng traditionella sånger från Zhouzhang.
 
Damen både paddlade och sjöng för oss.
Vi åt frukost i byn som bestod av bland annat ångade knyten. I Kina är det ett av de vanligaste frukostarna och innehåller oftast färs med grönsaker. Här i södra Kina görs enligt mig de godaste.
Jag köpte hem en traditionell hårnål på en av de många stånden. De är handgjorda av bybor.
På kvällen såg vi en spektakulär show med jätteduktiga akrobater och balletdansöser som tillsammans berättade historien om Zhouzhuang, om de olika årstiderna där och hur det går till när man gifter sig i gamla Kina.
För att sammanfatta vår lilla weekendresa så kan jag ju lungt säga att det har varit en fantastisk och vacker upplevelse. Stundvis var den även spännande när vi höll på att gå vilse i de mörka gränderna utan ficklampa. 
 
 

Kommentarer

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0