Sushi på svenska

Godmorgon alla söndagströtta! Igårkväll anordnade jag och Felicia en Japankväll och bjöd in ett gäng vänner för sushi och godsaker. Vi tillverkade grönte glass med vanilj och lime smak, och grönte glass med lemoncurd. Vi höll på att dö så mätta vi var!
Sushiworkshop
 
Massor av sushi blev det.
Bland annat provade vi på att göra rullar innehållande parmaskinka, sparris, mozarellaost och färska basilikablad. Den blev faktiskt mest uppskattad och tog slut snabbt.
Resten av kvällen bestod av massa godsaker och animefilmer. Det blev alltså en riktig lyckad Japankväll.

Kommentarer
Postat av: Erika

Mums! Såg jättegott ut. Jag brukar själv göra sushi men tycker det är så svårt att skära upp rullarna fast jag har en grymt bra kniv som är sylvass. Har du något tips?!

Svar: Tack! :D Vad kul att du brukar göra sushi:) När jag skär upp sushirullarna brukar jag blöta båda sidorna på kniven med vatten, så ha ett glas vatten i närheten för då blir det lättare och doppa fingrarna i det emellanåt för att stryka på knivbladen. Sen håller jag kniven snett på rullen och börjar med ett litet jack samtidigt som jag drar kniven i en skärande rörelse neråt. Då undviker man att platta ner rullarna.
Jag hoppas att du blev lite klokare, men om jag har tid, så kan jag filma hur jag gör nästa gång jag gör sushi och lägga upp här. Blev nog inte jättetydlig i förklaringen. :) Lycka till!
Fei

2013-02-05 @ 10:43:06
URL: http://erikacao.blogspot.com

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0