Fläskfilé wok á la Fei

Igårkväll lagade jag fläskfilé wok med egen marinad. Den är lite kryddig och stark med inslag av soja och sött från ingefära och teriyaki. Jag kommer bara att beskriva i stora drag på fem enkla steg hur jag tillagade rätten eftersom det är första gången jag gjorde den och jag hällde i kryddor på känsla.
 
1. Marinera
Strimla fläskfilén, hacka salladslök, vitlök, chili och ingefära i små bitar. Häll på Sake (japansk risvin, även vitt vin funkar bra), örtsalt, soja och teriyaki (alternativ till teriyaki; häll på extra med soja och honung). Ringla slutligen över lite sesamolja. Lukta! Doftar himelskt:)  Häll på några små nypor med potatismjöl och gegga runt med handen. Jag brukar marinera en heldag, men om du har bråttom så räcker det med en halvtimme.
 
2. Hacka valfria grönsaker
Jag tycker att man kan ha i vilka grönsaker man vill i woken. Huvudsaken är att man själv gillar det. Jag brukar vilja att maten ser färgstark ut, varför jag valde paprika, squash och morötter. Slutligen för att spajsa till det ytterligare, hackade jag i lite extra lök.
 
3. Woka enbart köttet först.
Efter att ha wokat köttet så att det precis är nästan genomstekt, lägger jag det i en skål åt sidan för att värmen i köttet ska homogenisera sig för då blir köttet genomstekt av sin egen värme. 
 
4. Woka grönsaker i 2-3 min och häll i köttet
Woka slutligen alltihop på högsta värme i 2-3 min. 
 
5. Lägg upp på fat
Strö över lite rostade sesamfrön. Klart!
 

Kommentarer

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0