Klassisk nudelwok

Idag slängde jag ihop vad jag hittade i kylen efter träningen. Jag och D. var och gymmade och var grymt hungriga efteråt. Jag tror det här tog en kvart att göra, och sjukt gott blev det! Om ni är intresserade av receptet så finns ett allmänt recept beskrivet nedan:
 
Ingredienser för 2 pers:
1 Kycklingfilé
Spaghetti
grönsaker  ( T.ex, morot, squash och paprika)
halv lök
1 vitlöksklyfta
3 msk Japansk soja (totalt)
1 msk Kinesisk soja
1 tsk chilikrydda/chili (optimalt)
salt
 
Gör såhär:
Marinera gärna kycklingen innan, jag brukar marinera med lite ingefära, soja, vitlök och vitt vin. Men det blir gott om man bara marinerar med soja också. För att spara tid brukar jag sätta på vattenkokaren när jag hackar alla tillbehör så att vattnet till spaghettin blir färdigkokt snabbt.
1. Lägg i spaghetti i det färdigkokta vattnet och låt koka. Fräs hackad vitlök i olivolja, när vitlöken börjar bli det minst lilla bruna så lägger du i den strimlade kycklingfilén. Om du inte marinerat innan bör du här ha i salt och lite soja. 
2. lägg kycklingen åt sidan i en skål när köttet har blivit brynt.
3. Häll återigen lite olja på pannan och lägg i först den hackade löken och låt det fräsa en stund. Lägg sedan i alla grönsaker. Häll i lite örtsalt och kryddor.
4. När spaghettin är klar, häll bort vattnet i ett durkslag och skölj lite kallt vatten igenom. Kasta in spaghettin i wokpannan och häll på japansk soja. Sedan häller du i kycklingen och sist kinesiska sojan. Woka tillsammans 2 minuter. Klart!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Åh mums! Jag vill jättegärna veta hur man gör :)
kram
Marie

2013-01-14 @ 12:02:25

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0