Squash- och aubergine lasagne

Halloj!
Jag har experimenterat lite i köket och här ser ni resultatet; en lasagne utan lasagneplattor. Istället har jag bytt ut pastaplattorna mot tunna squash och aubergin skivor. Dessa varvade jag med skivade champinjoner, creame fraiche och köttfärssås med riven mozarellaost på toppen. Det blev supergott enligt min pojkvän och det är ju bra betyg! Här nedan har jag beskrivit receptet.

1 st stor squash

en halv aubergine

1 gul lök

400 gr nötfärs

1-2 klyftor vitlök

2 msk olivolja/smör

500 gram krossade tomater (jag brukar köra på Icas som är smaksatt med basilika)

torkad basilika och oregano

En liten skvätt fond om man vill (inget måste)

2 dl creame fraiche med paprikasmak (vilken smak som helst passar bra att variera med

250 gram mozzarella/Boxholms gräddost

Ugn: 200 grader

Skiva squashen och auberginen med en osthyvel på längden. Lägg på handduk och strö på lite salt (för att dra ut onödig vätska). Hacka vitlöken och löken – fräs i olivoljan/smöret och bryn köttfärsen. Koka i en kvart tillsamans med tomatsåsen och alla örter med salt och peppar.

Smörj en ugnsfast form och lägg ett lager med squash och auberginer i botten. Lägg på köttfärs och varva sedan så du får squash och auberginer längst upp. Häll på creame fraichen innan du lägger på sista lagret squash och auberginer. Antal lager beror på hur stor form du har.

Strö på riven mozzarella/gräddost. Gratinera i ca 15 min tills osten har fått fin färg.

 

Good luck!^^

 


Kommentarer

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0