Superlördag

Ikväll blev det supergoda kikärtsbiffar med rödkål och Paellaris. Jag använder ekologiskt råris vilket är mycket nyttigare än vanligt vitt ris. Det innehåller lägre GI-värde vilket gör att man känner sig mätt längre. Sockret fördelas jämnare in i blodet.
Jag har faktiskt inte alls något emot att äta råris istället för vanligt ris. Enligt mig blir det nästan godare. Det är lite mer tuggmotstånd och man blir mätt ganska snabbt av det.
Så här gjorde jag kikärtsbiffarna:
Du behöver:
ca 800 g kikärter antingen konserverade eller kokta
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 1 dl hackade koriander
1 riven morot
1 tsk örtsalt
1/2 tsk peppar
2 msk maizena eller potatismjöl
1 ägg
smör till stekning
1. Skölj kikärterna väl och låt rinna av. Skala och hacka lök och vitlök fint.
2. Mosa kikärter, lök, vitlök, morötter och koriander i matberedare.
3. Blanda med salt, peppar, majsstärkelse (Man kan ha potatismjöl istället också) och ägg till en smet. Forma bollar och platta ut till biffar, 1 cm tjocka.
4. Stek i smör 2–3 minuter per sida på medelvärme.

Kommentarer

Känn dig fri att uttala dig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0